Avreise lørdag 8 juni, fra Aker Brygge

11.06.2013 21:26

Aker Brygge:
Vi greide å holde på datoen som vi satte for lenge siden og det er vi stolte av.
Vi seilte fra Killingen på Bygdøy fredag 7. juni, midt i gjennom Ferder seilasen. Vi var en tur innom Lindøya for å si farvel til mamma/svigermor Inger. Etter en god prat og kaffe/boller reiste vi videre til Aker brygge. Vi hadde annonsert at vi skulle seile fra Aker Brygge lørdag 8. juni klokken 16, så da passet det fint å ligge her dagen innen. Vi fikk godt selskap fra mange som ville være med denne siste kvelden, både familie og venner. Tom og Turid var første vennebåt på brygga og anviste plass til oss når vi ankom. Erling og Nina kom ikke lenge etter oss. Så kom 2 av barna våres Andreas og Christian, Fredrik kom på lørdag og Mikkel var desverre i Vågå.
Totalt var vi 16 pers fredag kveld + en snodig kar fra en nabobåt. I samlet tropp inntok vi en restaurant og hadde et hyggelig lag med venner, søsken, barn og familie, helt herlig :-) Deretter ble det et lite nachspiel for de som ønsket det og et par bilder av soloppgangen innen fredagsnatten ble avviklet.

Lørdagen kom (etter noen få timer) og første som kom ned på brygga på morningen var Lars Petter og Elin, som hadde med seg en IPod i gave til oss med musikk som vil vare til langt ut i 2015. Tusen takk! Senere kom de strømmende på. Og det var bare så hyggelig. Sola skinte og alt var veldig flott. Alle gutta var her utenom Mikkel desverre, men han var gudskjelov en tur innom på onsdag. Godt å ha de sammen med oss. Noen kom og gikk og noen ble til vi reiste, brygga var full av venner og familie som vinket og tutet når vi seilte utover. Tusen takk søster Hege for at du tok med deg siste bilen vår fra brygga. Den ble solgt 30 minutter innen vi dro fra Bygdøy på fredag, nå venter vi bare på at ny eier skal komme med fly fra Tromsø. Og tusen takk for flotte avskjedsgaver fra alle sammen, blandt annet kapteinlue fra Georg og hemmelige flasker som skal pakkes ut først julen 2013 og 2014, og en flaske Svaldbard cognac fra Kai som skal åpnes på det sydligste punktet på reisen. Tusen takk for at dere kom alle sammen, dette betydde veldig mye for oss.
Det ble vanskelig å gi den ‘siste’ klemmen til alle som hadde kommet, det ble mye snørr og tårer. Vi kommer til å tenke på dere alle sammen, hver eneste dag!

Oslo - Drøbak - lørdag 8/6:
Avreisen gikk ett kvarter etter planen, men ut kom vi og vi hadde 2 båter med oss i følge. Erling og Tom spilte “We are Sailing” for full musikk mens vi tok enda en sving rundt Lindøya hvor vi fikk vinket en siste gang til stort oppmøte på kollen ovenfor hytta. Ombord hos oss var også Kai som tross alt er familie etter alle gode år sammen. Godt å ha en å klemme når følelsene rev i kropp og sinn for oss begge. Tom og Turid vendte hjemover rett etter, men Erling og Nina ble med oss til Drøbakk. Er ikke langt man kommer når man starter klokken fire på ettermiddagen...

Vi var akkurat ferdig fortøyd på Drøbak gjestehavn og hadde satt oss ombord hos Erling og Nina da det kom en kar og spurte: “Har dere strøm ombord?” Det hadde vi og han lurte på om han kunne få låne. Jo det kunne han, og da løp han opp og hentet et helt gospelkor og digert keyboard. 25 pers sto rett ved siden av båten og spilte og sang de vakreste toner, fantastisk. Han kunne bedyre at dette ikke var bestilt spesielt for noen oppmøtte, men at de bare ville synge for noen på brygga, noe vi synes var veldig koselig.
Kvelden forløp med herlig middag ombord hos Erling og Nina og et laaangt gjesp etter dette. Soloppgangen tok vist litt på, eller er det bare sjøluften? Søndag formiddag var det nok en avskjed, flere tårer og harde klemmer. Kai ble hentet av Martin da de skulle rett i konfirmasjon, deretter tok vi farvel med Erling og Nina etter en god frokost.
Farvel.....!

Drøbak - Tønsberg - søndag 9/6:
Vi seilte fra Drøbak så lenge det var vind, men til slutt måtte vi bite i det sure eplet å ta ned seilene - ingen mere vind?
På vei inn til Tønsberg måtte vi vente på bro åpning, og vi fikk følge med vikingeskipet Saga Oseberg. Fasinerende skip. De hadde fulgt mannskap og rodde som bare det på vei innover. Rett innenfor brua sto pappa/svigerfar Geir, Rigmor og tante Eli og vinket oss inn. Og Eli må ha syklet som bare det, for når vi la til ved Tønsberg Blad, så sto hun sannelig der også for å ta i mot tauet.
Vi hadde noen hyggelige timer sammen med de, og ble påspandert middag og greier. Siri kom også innom, kjempe hyggelig at alle kom. Eli hadde med seg ankerdram til oss også, den skal vi teste når vi kommer til litt varmere strøk. Det var sårt å ta farvel atter igjen .... mer snørr og tårer !
Fikk også besøk av Frank Brekke Larsen og hans kjæreste Linda Jensen. Og de hadde med seg Doite produkter til oss. Superflotte jakker som skal tåle hva det måtte være av regn, og sekker som er superlette og en kniv. Jakkene er bare superflotte har forelsket meg allerede. Tusen takk igjen!
Det ble litt merkelig når alle hadde gått, litt tomt...!

Tønsberg - Nevlundhavn - mandag 10/6:
Vi hadde ett nydelig varmt sommervær når vi våknet i Tønsberg mandag morgen. Jon hadde ikke fått sokatene ut av øynen før han løp å kapret den første bilen han så. Han måtte til Biltilsynet for å få ordnet vognkort del 2 som alltid har en evne til å forsvinne når man trenger den. Jon har allerede funnet ut hvordan man gjør det når man ikke har egen bil i lomma, man haiker. På tur tilbake fikk han igjen haik fra Maritim, denne gangen med en journalist fra Tønsberg Blad, så det vil si haik helt til skutesia. Om ikke det var nok, så entrert det både journalist og fotograf fra Tønsberg Blad for å lage en story på oss. Denne finner dere på tb.no. Det var jo litt moro akkurat det da.
Vi hadde planer om Tvedestrand denne dagen, men endret denne til Nevlundhavn. Et helt nydelig lite sted som jeg besøkte på motorsykkeltur i 1990. Stedet er fortsatt like idyllisk. Og før vi var ferdig med å fortøye båten, så kom Jan Peder Jørgensen brummenes på sin flotte Harley. Han tok bare en liten ettermiddagstur fra Oslo for å si farvel. Dette kan vi like. Senere på kvelden kom også Bente Lønø innom. En gammel god skolevenninne som er bosatt i Porsgrunn. Det var lenge siden sist og vi koste oss stort.

Nevlundhavn - Arendal - tirsdag 11/6:
Overfarten til fra Nevlundhavn til Arendal var flott. Vinden er veldig rett på om dagen, så vi fikk en skarp kryss og gikk fint rundt 6-7 knop. Masse sol, men kald vind. Det var bare å kle på seg. Turen tok oss ca 7 timer. Vi var helt kjørt når vi kom frem, det blir for mye frisk luft....! Og vi har ikke helt fått kjørt oss inn ennå. Det ble med andre ord middag og rett i seng.

Arendal - Kristiansand - onsdag-torsdag 13/6:
Shortsvær ved brygga, 10 meter ut, boblejakke og lue. Sommeren har ikke helt kommet til sørlandet ennå.
Igjen har vi vinden rett på nesa, det blir storseil og motor i dag også. Kaldt er det og det regner litt.
Det skal bli regn de neste dagene nå, og vi vil komme så langt sør som mulig på kortest mulig tid. Det er ikke så mye vind og heller ikke så mye bølger, så dette går fint. Akkurat når vi skulle legge til kai i Kristiansand så kom regnet. Og det sluttet ikke før vi dro der i fra fredag morgen. I Kristiansand tok vi oss en bedre middag, og det ble ett glass vin eller to også. Det føles bra å være på tur. Synes vi har greid oss bra så langt, selvom det ikke har blitt veldig mye seiling. Det blir til at vi har storseilet oppe og går for motor. Vi har hatt vinden rett mot oss hele tiden. Så det blir mye stampesjø. Men vi har fått ordnet litt mens vi var i Kristiansand. Jon har funnet flere steder det lekker litt fra rekkestøttene, dette har vi vært klar over, og skal fikse dette når vi får litt varmere vær. De sier at det kan være greit. AIS'n har vi fortsatt ikke fått helt styr på, og har nå gått til innkjøp av spenningsmåler og loddepenn. Jon finner nok ut av dette også. Har fått lagt på plank under madrassen slik at det holder seg greit tørt. Så det blir nok bra det også. Tøy er blitt vasket, ikke at det var så mye av skittentøy ennå. Har allerede begynt å bruke tøyet litt mer enn vanlig. Om ikke lenge så blir vel trusene brukt på begge sider også bytter vi etterpå....! Brygga i Kristiansand var ett stykke for seg. Vi lå innenfor moloen, men det blåste og slo noe så forferdelig, så kl 0600 måtte vi ut å bytte plass. Vi var sikre på at noe skulle bli ødelagt slik som vi lå å slo inntil. Når vi kom ut, sto det allerede fullt mannskap på båten som lå bak oss. De lurte veldig på hva de skulle gjøre. De flyttet seg også etter oss, noe som var lurt. Ikke moro å ligge slik. Torsdag gikk med til å være turist i Kristiansand og vi var oppe på Odderøya fort slik at Jon kunne få vist hvor han hadde vært deler av militærtjenesten. Var ikke mye militært der lenger...! Ellers ble det en tidlig kveld med litt TV titting og rett til sengs. Greit å være nogenlunde i morgen. Blir en lang etappe.

Kristiansand - Farsund (Lindesnes) - fredag 14/6:
Kom oss ut fra Kristiansand ca kl 0930. Det var flott solskinn og 15 grader. Det vil si rimelig surt og kaldt ut på sjøen. Vi hadde vind opp mellom 25-30 kts og også når rett på nesa. Vi fikk seilt med en sterk kryss, slik at vi fikk grei stabilitet, men det har blitt for motor i dag også. Har hatt en gjennomsnittsfart på ca 5-6 knop, og greie bølger. Det var moro å passere Lindesnes, hadde håpet at vi kunne ha gått inn. Synes det er moro å kunne passere Norges sørligste fyr.

Etter 10,5 time har vi nå kommet frem til Farsund, og internett.... :-) Det ble taco til middag, det er jo tross alt freddan! Rute for i morgen tror vi blir Egersund, så får vi se hvordan det blir. Har ennå tilgode å komme dit vi planlegger dagen i forveien. Noe vi er vant med. Planer blir endret hele tiden.