Besøk fra gamlelandet

Antigua, English harbour.

Etter noen deilige dager i Nonsuch bay seilte vi tilbake til English Harbour for å sjekke ut fra Antigua, dagen etter går færden sydover igjen for å hente besøket vårt fra gamlelandet. Og vi gleder oss J

Inn og droppe anker i ytterste bukta. Ankeret sitter ikke helt som ønsket, dragget 2 ganger innen det virker sånn passe. Greit å være sikker på ankerfeste innen vi forlater skuta, så da ble det til at Trude reiser i land for å sjekke ut denne gangen. Jeg hadde vel sittet med en kald bayer og boka mi og passet på ankeret en times tid da Trude kommer tilbake og sier at jeg måtte overta utsjekken. Det stoppet vist helt opp hos havnemyndighetene når det viste seg at Trude ikke var registrert som captain, nuhh vel.

Akkurat i det sola lurer seg ned under horisonten kommer det en rimelig stor katamaran og ankrer opp rett ved siden av oss, litt for nærme synes vi. Og jada, klokka 3 på natta dragger de i et par vindkuler og smeller inn i skutesiden vår, våknet fort da. Vi spratt ut og fendret opp med 2 store blåser innen crewet om bord på katamaranen dukket opp i bare undikken og så litt sjokkert ut. De fikk ikke flyttet båten sin før sistemann (10 russere) dukket opp med tenningsnøkkelen.

Guadeloupe, Riviere Sense.

Vi heiste seil tidlig morgen og la kurs mot Guadeloupe. Fikk en flott seilas sydover for fulle seil. Valgte og stoppe for natten i en liten marina som vi hadde sett på kartet tildligere, helt syd/vest på øya. Her fikk vi så vidt vridd Dory på plass inn i marinaen og fant en flott plass for natten. Vi hadde lest i pilotboka at vi kunne sjekke inn på Barracuda restauranten på brygga, og det stemte bra, så var det enkelt og raskt gjort. Knallfint med Franske øyene, de har gjort det veldig enkelt å sjekke inn på datamaskiner som toll og imigrasjonsmyndighetene har plassert ut, så fremt man finner de da.

Guadeloupe, Bas Du Fort.

Vi kom frem dagen etter til Bas Du Fort marina, her hadde vi avtalt å hente Ninni og Arild når de kom med flyet. Flyplassen på Guadeloupe er knappe 10 km fra marinaen.

Innen de kom hadde vi litt rydding, vask og vedlikehold å gjøre, som seg hør og bør.

Endelig kom de, rett etter solnedgang, tuslendes bortetter brygga og fant båten helt på egenhånd. Eneste båten med norsk flagg og lastet til bristepunktet med utstyr på hekken, jo da, enkelt å finne kanskje :-)

Det var stor gjensynsglede og ennå gladere ble vi når Ninni og Arild åpnet baggene sine og plukket ut den ene gaven etter den andre, til oss :-)

Det var ny termos fra Pappa og Rigmor som de hadde fått med seg, tusen takk J Den er i daglig bruk og fungerer ennå bedre enn den gamle som vandret heden etter en skarp bølgeskvulp. Men ikke nok med det, her kom det bøker, massevis av bøker som Ninni og Arild hadde tatt med seg fra eget bokholderi. Også var det sjokoladen da, vi snakker myye sjokolade, uten å legge på for kjente så fikk de 10 kg overvekt etter å ha shoppet sjokolade på taxfree Gardermoen, firkløver selvsagt! Og så hadde de med seg et påske egg til hver av oss, riktig så store påske egg som i skrivende stund er åpnet og nytes, he he…. Tusen tusen takk for alle nyttige og deilige gaver :-)

Aftenen ble benhørig feiret på en av de lokale bryggerestaurantene innen kvelden og søvnmangel ble kastet på oss og tvang oss i seng. Lugaren deres var ferdig klargjort så det var bare å stupe i køya. Dagen etter skulle vi kaste loss etter frokost og seile til en annen øy.

Les Saintes.

Ninni er ikke veldig glad i skeiv og bølgete båtkjøring, så det var nok med blandede følelser hun satt til frokostbordet og syket seg opp til en overfart til Les Saintes. Men etter å ha spist seg opp på ingefærtabletter noen uker forkant og slengt innpå noen artige gule og blå piller til frokost, var vi klare. Ninni sovnet etter hvert godt i cockpit mens vi bølget i vei for fulle seil og prøvde å sette nye rekorder i solbrenthet, i det hele en veldig fin overfart. Vi kom tidlig frem og fant en ledig moring på øya Ilet Cabrit, rett utenfor Les Saintes.

Damene koser seg i sola, og strekker seg litt lengre for fotografen ;-)

Her var det bare å hoppe på sjøen å kjøle seg ned. Arild og jon fikk på seg føtter og snorkleutstyr og la ut på en av flere snorkle ekspedisjoner. Arild fikk svømme med skilpadder og masse fargerike fisker, og Jon fikk erfare at man ikke skal sitte på revet. En del av korallene har noen giftige pigger som ikke skal sittes på, det svir som bare rakkeren om man glemmer seg og prøver det. Kvelden var lun og varm, spesielt for de nyankommende som ikke var klimatisert ennå. Arild fant raskt ut at å ligge i cockpit var litt mer avkjølende tidvis.

Ninni og Arild fant seg raskt til rette på fordekket. Litt for mye sol for Trude og meg, men kan godt forstå at de ville ha n real dose.

Dagen etter var Arild og Jon i land for å sjekke forholdene. Her inne møtte vi en kar som hadde drevet i land for 8 år siden og livnærte seg på å lage keramikkpotter som han solgte til de få som kom i land for egen båt, tipper han solgte noe inne på Les Saintes også. Etter å ha pratet litt flytende fransk med denne karen, sett på studioet hans og fått litt local info, tok vi fatt på stien opp på toppen for å kikke litt på fortsruinene. Det ligger en del gammel bygningsmasse på denne øya som har fungert som fengsel på 1600 tallet underlagt Fort Napoleon (ref.tidligere reisebrev Les Saintes). Selv om det var ruiner var de i overraskende god stand. Overrasket var nok også den slangen som Arild tråkket på når vi tuslet rundt der oppe i bare sandaler, vi fant raskt ut at vi skulle holde oss til stien.

Vi flyttet oss videre til ny moring på Les Saintes. Her ble det en liten tur inn å kikke og spise is, endelig noen som liker is minst like mye som Jon.

Og topptur til Fort Napoleon ble det også selvsagt. Trude og jeg har vært her oppe tidligere, men tar turen gjerne igjen. På tur opp var vi innom en koselig liten lunchrestaurant og bestilte plass for 4, det passet utmerket med en lunch på tur ned igjen.

Fort Napoleon, i deilig vær

På tur ned så vi dette treet, hadde slått krøll på seg. Kanskje det bare vokste en liten "strafferunde"?

Og høner og haner vandrer gatelangs overalt, gjelder forresten alle øyene i kariben.

Ene dagen gikk vi en god rett syd på øya og tok en rast på lunchkafeen i bakgrunnen av bildet. Her bestilte Arild og Jon verdens største salat tallerken, helt umulig å klare å spise opp.

Etter noen dager seilte vi videre nordover på vestsiden av Guadeloupe og stoppet midtveis på Pigeon islands. Pigeon er et paradis for snorkling og vi håpet å få plass på en moring på selve øya. Alternativt måtte vi ankre på på landsiden en nautisk mil fra øya og reise ut med dinghyen når vi skulle snorkle. Men vi fikk plass denne gangen også, hurra.

Pigeon Islands. Her har vi nok en gang klart å klore tak i eneste moringen som kan benyttes på denne siden av øya.

Det er nok ikke mange som tar tjangsen på å ligge natten på denne moringen, men vi har lært trikset og sikret med akterline ned på bunn på chartermoringen så båten ikke vrir seg og går på korallrevet.

Damene har full kontroll på skuta mens Arild og Jon snorkler rundt i bukta.

Arild klar, I`m going down......

Arild mater fiskene

Arild hoppet over bord med restemiddagen, her skal det mates fisk ja. Er vel ikke helt i henholdt til reglementet dette, men fisken syntes det var greit da :-) Vi matet fisken med brødbiter i hånda også, måtte bare passe på fingertuppene for de var virkelig sultne altså.

Tomt! snart midag eller?

Tottelitottelifisketott

Her svømmer den avgårde med brødbit i munnen

Deshaies.

2 dager innen ferieuken deres var over kom vi frem til deshaies, nord/vest på Guadeloupe.

Ninni kjempestolt over å ha overvunnet seile og bølgeangst, uten et eneste problem :-)

Her la vi oss for anker og nøt sol og bading, snorklet og var på land en gang iblandt.

Hurra, bursdagsfeiring i Deshaies. Fikk gratulasjon fra Laphroaig til og med :-)

Ninni og Arild spanderte gebursdagsmiddag på byen, stor stas og god mat :-)

Fikk også raust med gaver for dagen, likør og hengekøye :-)

Arild åpner kokosnøtt, dette har han gjort før ja.

Og Trude tester ut nye hengekøya, en av de. Fikk en hengekøye og en sittekøye. Deilig å bare henge over havet og dingle.

Stadig noe som skulle kuttes og deles opp, vannmelon - nam nam

Men som alt som er gøy og deilig, det må desverre ta slutt - siste dinghytur til land, iallefall for Ninni og Arild (for denne gang)

Takk for besøket, dette vil vi leve lenge på.

Og kom snart tilbake, vi gleder oss allerede :-)