The Dorys på Skagenseilas

14.05.2013 11:13

Turen til Skagen gikk fra Oslo onsdag 8. mai kl 12 via Hvasser på Tjøme og videre direkte over Skagerak.
Med oss på denne turen var de flotte Dory damene mine. Hege (svigerinne), Nina (forlover), Ingunn og Vanja. Mona skulle også være med, men måtte desverre melde avbud, noe som var veldig synd. De hadde med seg den beste gaven vi kunne få, en flott Dory vimpel. Den ble vi utrolig glade for, og den ble heist til høy jubel.

Ny Dory vimpel kom damene med til oss! Fantastisk flott !!

Jon tok en sikkerthets briefing for damene før vi kastet loss.
Siden dette var første gang han hadde gjort det, så ble briefingen suplert litt etter hvert. Ingen av damene har vært ombord i en seilbåt før, utenom en rask tur i indre Oslofjord. Vi synes de var tøffe når de ville være med på nattseilas over Skagerak som jomfrutur. Dette skulle jo ikke bli noe problem nedover iallefall, vi hadde nydelig vær og nesten ikke noe vind. Dessverre var den lille vinden som var rett på nesa, så det ble ikke mye til seiling. Vi hadde avtalt med 2 andre båter; Infinity og Hakuna Matata, å gå sammen over fra Færder, så vi hadde litt tidspress på oss for å komme ned til Hvasser på Tjøme hvor de skulle vente på oss. Ombord i Infinity var Tom, Mads og Preben, i Hakuna Matata var Erling og Jon. Vi gikk ut fra Hvasser ca kl 20.00. Vi satte seil i svak motvind og forsøkte å tyne noen knop ut sundet og forbi Færder de første timene. Det hjalp litt når vi kom lenger utpå og med noe mer sør-øst vind. Etterhvert snudde vinden til rent sør. Det ble en ca 3 timers seiling. Jentene så ut til å kose seg stort. De fikk litt varm mat og varmt tøy og pledd, for fryse skal vi slettes ikke gjøre. Jon og Hege tok første del av nattevakten, mens vi andre fikk noen timer på øyet.

Det var tykk tåke når mørket la seg, og de så knapt toppen av egen mast. Da var det godt å ha den nyervervede radaren. Tom og Erling dro raskt fra oss ut fra Hvasser, men i løpet av natten tok vi de igjen. Vi hadde visuell kontakt i en kort periode. Klokken 04.00 gikk Ingunn, Vanja og jeg på vakt. Akkurat når Jon gikk av vakt meldte Tom at vi hadde en fiskebåt på kollisjonskurs mot oss som han så på AIS. Denne syntes ikke på radaren og nå hadde grålysningen kommet, og vi så ikke noe visulelt heller. Jon la om hardt til styrbord, og denne båten fulgte etter??!! Og det samme skjedde når vi tok babord - og plutselig var den vekk!! Regner med at det var Den flyvende Hollender vi møtte der. Vakten til Ingunn, Vanja og meg gikk veldig fint. Vanja og Ingunn tok seg noen høneblunder og jeg satt bare å koste meg. Dette kan jeg faktisk like. Ankomsten til Skagen ble ca kl 10.00. Tom og Erling kom 10 min etter. Så dette hadde gått rimelig jevnt.

Så var det tid for ankerdram og Nina og jeg tok ansvar og fikk Gammel Dansken brakt ombord! Stemningen steg og det ble tid for lunsj med skalldyrsfat, champange og noen tok ett øltårn til dessert. Vi fikk besøk av tante Eli som var i Skagen på kusine treff. Det var kjempe hyggelig. De fikk seg en omvisning de ikke vil glemme med det første.

Lørdag dro vi fra Skagen med retning Strømstad. Vi fikk flott seilevind helt inn, så med masse sol og musikk, storkoste vi oss nordover igjen. Etter middagen gikk vi tilbake i båten hvor vi kunne diske opp med noen jordbærterter som Hege hadde handlet med seg fra Skagen. Det skal ikke stå på kosen!

Søndag fikk vi virkelig seilt :-) Vinden lå rundt 25 knop når vi gikk ut med opptill 32 knop i kastene. Bølgene var nok kanskje litt for høye for enkelte av vårt kvinnskap. Men etter hvert taklet de dette superflott og følte seg mer trygge. De syntes nok at båten gikk veldig skakt i en periode der, og holdt seg godt fast. Fra Tønsberg og inn fikk vi med oss sola som fulgte oss helt inn til Killingen. Vi hadde flott marsjhastighet, den lå jevnt mellom 7 - 8 knop. Vi var oppe på 12.6 på noen av bølgesurfene, dette til stor jubel.

Den siste biten inn Oslofjorden var det bare kos, fin vind og sol. Vi var inne kl 19.00. Det har vært en utrolig flott tur, og det har vært så moro. Vi har ledd på oss brokk alle sammen. Det beste er allikvel at de har fått være med på tur, noe som kanskje gjør det mer fristende å komme på besøk senere. Jeg tror vi greide å få alle til å føle seg trygge og komfortable ombord. Det aller beste er at de virkelig har kost seg.

Tusen takk for en super flott tur. Vi kommer til å savne dere masse. Kom fort tilbake :-)

Trude.

PS: Resten av bildene ligger på fotogalleriet.